Yritysten yhteiskuntavastuusta (Corporate Social Responsibility, CSR) on tullut yhä tärkeämpää liiketoiminnassa, ja ihmiset odottavat, että niin suuret kuin pienetkin yritykset tekevät päätöksensä ottaen huomioon talouden, ympäristön ja yhteiskunnan. Yrityksistä ei kuitenkaan voi tulla yhteiskuntavastuullisia yhdessä yössä: se vaatii sitoutumista sekä johdolta että työntekijöiltä.
Yritysten yhteiskuntavastuu on hyvin laaja termi, jonka päättäjät voivat määritellä ja jonka kanssa ne löytää oman tapansa toimia. Alla on vinkkejä siitä, mitä kannattaa sisällyttää yritysten yhteiskuntavastuutyöhön ja miten me IGO Promo:ssa työskentelemme yritysten yhteiskuntavastuun parissa.
Ympäristövastuullisuus
Yrityksen pyörittämisessä on tärkeää ottaa ympäristöä aina huomioon. Ihmiset ovat yhä tietoisempia käyttäytymisestään maapalloa kohtaan, ja siksi ympäristöystävällisyyden olisi oltava päällimmäisenä mielessä, kun tuotetaan ja myydään tuotteita tai palveluja. Tämä koskee niin investointeja, tuotantoa, kuljetuksia, sekä jätehuoltoa toimistossa ja niin edelleen.
Me IGO Promossa pyrimme tekemään kaikkemme, jotta hiilijalanjälkemme olisi mahdollisimman pieni. Pyrimme etsimään uusia kestäviä painotekniikoita, toteuttamaan hiilidioksidineutraaleja toimituksia ja järjestämään toimistossamme kierrätysasemia. Jos haluat lukea lisää siitä, miten IGO Promo työskentelee CRS:n kanssa, käy verkkosivuillamme
Eettinen vastuullisuus
Yritysten yhteiskuntavastuuseen kuuluvat myös eettiset toimintatavat ja käytännöt. Jokaisella organisaatiolla tulisi olla käytännesäännöt, jotka kaikkien työntekijöiden tulisi allekirjoittaa. Tällä tavalla voidaan vähentää häirintää, rasismia tai huonoa työympäristöä ja osoittaa kaikkien kulttuurien, ikäryhmien, seksuaalisen suuntautumisen jne. huomioon ottamista. Jokaisen yrityksen on asetettava omat vaatimuksensa ja kommunikoitava avoimesti varmistaakseen, että kaikki tuntevat olevansa tervetulleita ja osallisina työpaikallaan.
Meillä kaikilla on vastuu olla huomioonottavia ja ymmärtää ihmisten taustoja ja identiteettejä paremmin. Jokainen ansaitsee tuntea olonsa turvalliseksi ja tasavertaisesti kohdelluksi toimistossa.
Hyväntekeväisyysvastuu
Lisäksi haasteena on osata antaa takaisin ja ottaa vastuuta yhteiskunnasta. Yksi tapa tehdä sitä on työskennellä voittoa tavoittelemattomien järjestöjen tai hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, eli yhteisöt jotka keskittyvät tekemään maailmasta paremman paikan. Jotta hiili jalanjälki olisi mahdollisimman pieni, on myös erittäin tärkeää arvioida, miten ja milloin yrityksen resursseja tulisi käyttää. Tämä tarkoittaa, että pitää muistaa seuraavat kysymykset yrityksen toiminnassa: Mitä pitkän aikavälin vaikutuksia sillä on maapallolle? Ovatko nämä resurssit linjassa politiikkamme ja moraalimme kanssa? Miten vaikutamme ihmisiin, jotta heistä tulisi ympäristöystävällisempiä, mikä osoittaa yhden resurssin käytön?
IGO osallistuu hyväntekeväisyyteen Plato Group Foundationin jäsenenä. Säätiö toteuttaa erilaisia aloitteita, joiden tarkoituksena on lisätä sen yhteiskunnallista panosta. Näihin pyrkimyksiin kuuluu tiivis yhteistyö Senzer-yrityksen kanssa auttamaan ja ottamaan mukaan henkilöitä, joilla on esteitä työllistymiselle, mikä antaa heille mahdollisuuden löytää merkityksellisiä rooleja. Lisäksi Plato Group Foundation on lahjoittanut avokätisesti yli 18 miljoonaa euroa yli 30 hyväntekeväisyysjärjestön tukemiseen.
Taloudellinen vastuu
Taloudellinen vastuu yhdistää kaikki edellä mainitut vastuualueet, sillä on erittäin tärkeää, että organisaatiot sijoittavat ympäristöystävällisempään toimintaan ja pyrkivät pitkän aikavälin visioihin ja tavoitteisiin. Sijoitus tutkimus- ja kehitystyöhön, ohjelmiin tai vastaaviin, saavuttaakseen parhaan mahdollisen tasonsa yrityksenä. Panostetaan esimerkiksi ensisijaisesti uusien tapojen löytämiseen joilla voidaan tuottaa kestävästi ja tarjota ympäristöystävällisempiä tuotteita. Taloudellisen vastuun ottamisen hyöty on että voit rakentaa parempaa asiakasuskollisuutta ja mainetta sijoittajien, kumppaneiden ja sidosryhmien keskuudessa. Se on myös keino hallita riskejä, jolloin olet vähemmän altis talouskriiseille tai muille ympäristökatastrofeille.
Miten IGO Promo työskentelee yritysten yhteiskuntavastuun kanssa
IGO Promo tekee yhteistyötä eri kumppaneiden kanssa varmistaakseen, että teemme parhaamme antaaksemme takaisin planeetalle emmekä keskity pelkästään taloudellisiin tavoitteisiin.
IMPACT-mallisto on mallisto, jonka tuotevalikoima koostuu kierrätetystä PET:stä, uudelleenkäytettävistä materiaaleista, kuten lasista ja ruostumattomasta teräksestä. Lisäksi lahjoitamme jokaisesta myydystä tuotteesta 2 % tuloistamme osoitteeseen www.water.org, joka on voittoa tavoittelematon järjestö, joka työskentelee turvallisen veden saatavuuteen takaamiseksi maailmassa.
Toinen kumppanimme on One Tree Planted, joka auttaa meitä antamaan takaisin planeetalle. Jokaisesta verkkosivustollamme tehdystä tilauksesta istutamme puun. Lahjoitamme puita ympäri maailmaa. Mitä suurempi tilaus on, sitä enemmän puita istutetaan. Kuinka hienoa se onkaan? Ehkä sinä autat istuttamaan puita toiselle puolelle maailmaa!
Source: One tree Planted
Kun työskennellään yritysten yhteiskuntavastuun kanssa ja vaikutetaan toimialoihin lisäksi työntekijöihin, tavoitteiden tulisi olla pitkäaikaisia. Monet lyhytaikaisia toimenpiteet eivät lopulta ole yhtä kestäviä kuin muut, eivätkä ne tuota investoinneille hyvää tuottoa.
Mitä pitää miettiä, kun ostaa mainostuotteita?
Tärkeää pitää mielessä, kun ostat mainoslahjoja, on muistaa tilata tuotteita, jotka ovat linjassa yrityksesi yhteiskuntavastuupolitiikan kanssa. Tämä on myös tapa motivoida ja kannustaa asiakkaitasi, työntekijöitäsi ja muita ihmissuhteitasi tulemaan tietoisemmiksi ympäristöön vaikuttavasta jalanjäljestään ja käyttäytymisestään. Käy verkkosivuillamme tutustumassa kestävän kehityksen mukaiseen mainostuotevalikoimaamme.