VR saa tuotteet ja informaation eloon. Kun ennen käytimme yksinkertaisia piirustuksia, on nykyään esimerkiksi mahdollista kävellä virtuaalisen olohuoneen läpi jo ennen sen rakentamisen aloittamista. Ostamisesta tulee kokemus,joka kasvattaa onnistumisen mahdollisuuksia sekä yrityksesi näkyvyyttä. Lisäksi edullisten ja kokoontaitettavien VR kuulokkeiden ja älypuhelinten ansiosta tuot kokemuksen suoraan asiakkaallesi. Edullista, mutta erittäin vaikuttavaa. Tätä on VR:n mainostusteho, mahdollisuudet ovat rajattomat.

VR: Kuinka kaikki alkoi

Yritykset tuoda elämää pysähtyneisiin kuviin ja todellisuuden virtuaalinen jäljitteleminen juontavat juurensa aina 1800-luvulle saakka ensimmäisiin 360-asteen seinämaalauksiin. Tähän verrattuna nykypäivän VR on tietysti hyvin erilainen, mutta ajatus on sama; kuvitteellisten, mutta aidontuntuisten tilanteiden luominen.

Ensimmäiset VR-lasit valmistettiin jo 1960-luvulla. Tämä laite (nimeltään Telephere Mask) loi stereoskooppisen ja laajan 3D kuvan, muttei kyennyt vielä seuraamaan pään liikkeitä.

Vuonna 1965, Ivan Sutherland kehitti Ultimate Display –kuvauksen, joka on edelleen VR:n perusta. Sen mukaan käyttämällä erityisiä laseja, näyttö tarjoaisi todenmukaisen kuvan 3D musiikilla ja konkreettisella palautteella. Tietokoneet loisivat virtuaalimaailman, jossa käyttäjät voisivat olla vuorovaikutuksessa eri kohteiden kanssa aidontuntuisesti.

1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa VR:n läpimurto näytti lupaavalta, kiitos elokuvien kuten The Lawnmover Man, sekä  suurten VR-lasien ja 3D-kuvien avulla toimivien pelisysteemien nousun ansiosta. Siitä huolimatta VR ei vielä tehnyt läpimurtoa, ja sen kehitys oli pysähdyksissä monia vuosia. Korkeat kulut ja epäaidot, keinotekoiset kuvat, sekä tietokoneiden heikko prosessointiteho olivat suurimpia syitä VR:n epäonnistumiseen. Onneksi tämä muuttui.

Miksi VR menestyy nyt?

Ensinnäkin ei ole vielä varmaa menestyykö VR tälläkään kertaa. Joka tapauksessa onnistumisen merkit ovat lupaavammat kuin 25 vuotta sitten. Menestyksen salaisuus on älypuhelimet ja niiden teknologian valtava nousu, joka alkoi vuonna 2007 suhteellisen yksinkertaisen iPhonen vauhdittamana. Nykyisissä älypuhelimissa on korkealaatuiset kamerat, erinomainen prosessointiteho ja tasokkaat Full HD näytöt. Toisin sanoen, kaikki tarvittavat ominaisuudet ovat olemassa todenmukaiselle VR:lle, joten menneisyyden kalliit laitteistot ovat tarpeettomia. Ainoa puuttuva osa on sopivat lasit, jotka yhdistää älypuhelimeen. Onneksi tämä on kaikkein edullisin osa kokonaisuutta.

VR vai AR?

Eräs tärkeä ero on ensin selvennettävä. Kaksi käsitettä, jotka usein sekoitetaan keskenään, ovat Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) ja Lisätty todellisuus (Augmented Reality, AR). Molemmat teknologiat käyttävät usein samoja periaatteita, mutta suurin ero on siinä, mitä näet. VR esittää maailman, joka on epätodellinen ja täysin ohjelman luoma. Sitä vastoin AR perustuu todelliseen maailmaan, johon on lisätty virtuaalisia objekteja. Mieti esimerkiksi Pokemon GO -peliä, jossa pokemonit ilmestyvät yhtäkkiä takapihallesi.

Sovellukset yritysmaailmaan

Monet ihmiset ajattelevat ensimmäiseksi pelejä mitä tulee VR:n ja AR:n. Tämä on erinomainen tapa hyödyntää näitä teknologioita, mutta mahdollisuudet myös yrityksille ovat valtavat. Mieti esimerkiksi kuinka suuri ero on tavallisella pohjapiirroksella ja 3D kierroksella suunnitteilla olevan talon läpi. On sanomattakin selvää, kumpi näistä vaihtoehdoista vetoaa potentiaaliseen asiakkaaseen paremmin.

Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään paljon myös autoteollisuudessa. Värin sekä auton alla olevien vanteiden määrittäminen on paljon helpompaa kun ostaja näkee ne ”livenä” auton alla. Tämä luo paljon erinomaisia mahdollisuuksia myyjälle.

Usein esimerkkinä yksinkertaisuudesta ja käytännöllisyydestä tunnettu Ikea hyödyntää myös virtuaalitodellisuutta. Haluatko nähdä miltä tietty sohva tai kaappi näyttää olohuoneessasi? Aseta luettelo kohtaan, johon haluat uuden huonekalusi asettaa, ja älypuhelimesi näyttää välittömästi miltä se näyttää. Toiminnon avulla et koskaan tuhlaa rahaa vääriin ostoksiin, ja Ikea välttää useita tuotteiden palautuksia.

Näiden esimerkkien lisäksi on olemassa lukuisia muita keinoja hyödyntää VR- ja AR-teknologiaa. Sovellukset vaihtelevat yksinkertaistetuista työohjeista, jotka näyttävät kuinka rakentaa monimutkaisia koneita, aina suurten rakennusten hätäuloskäyntien käytön harjoitteluun. Myös datan havainnollistaminen ja 3D-tuotteiden esittäminen tai suunnittelu ovat erittäin sopivia VR:n ja AR:n käyttöön.

VR lasit yrityslahjana

On hienoa, että käyttökohteita on monia, mutta kuinka sinä voit hyödyntää VR- ja AR-teknologiaa? Helposti. Edulliset VR-lasit on helppo lähettää ja lisätä suoramainontaan tai antaa mainoslahjana messuilla. Neuvo asiakkaitasi, kuinka hankkia ja ladata tarvittava sovellus tai video, ja ällistytä heidät. Tuotteesi kirjaimellisesti hyppää ulos ruudulta ja avaa tien menestykseen tavalla, jota sinä tai asiakkaasi ette osanneet kuvitellakaan.

Vielä yksi asia…

Tarvitset tietysti sopivan keinon näkyäksesi yleisölle. Onneksi AR ja VR-teknologiaan erikoituneiden yritysten määrä kasvaa koko ajan. Etsi sopiva yrityskumppani, joka osaa herättää ajatuksesi eloon ja luoda täydellisen VR kokemuksen edullisten VR-lasien avulla. Näin varmistat, että tuotteesi tai palvelusi tarjoaa ainutlaatuisen kokemuksen asiakkaallesi tylsän, ennalta arvattavan presentaation tai piirustuksen sijaan.

Tutustu koko teknologia-valikoimaamme osoitteessa igopost.fi/teknologia.