Yritysvastuu (CSR) on muuttunut entistäkin tärkeämmäksi, eikä liikelahjasektori ole poikkeus tässä kehityksessä. Ihmiset odottavat sekä pienten että suurten yritysten huomioivan niin ympäristön kuin taloudellisen ja yhteiskunnallisen tilanteen päätöksen teossaan. Yrityksen eivät voi toteuttaa yritysvastuuta vain yhdestä päivästä toiseen; se vaatii paljon ponnisteluja niin yrityksen johdolta kuin sen työntekijöiltäkin.

Yritysvastuu on laaja konsepti, jota päätöksen tekijät toteuttavat monin eri tavoin. Kolme P:tä –profit, people & planet – ovat keskeisiä käsitteitä yrityksille, jotka sitoutuvat jatkuvasti yritysvastuun ilmentämiseen.

PROFIT (voitto)

  • Toisin kuin saatoit ajatella, tutkimukset ovat osoittaneet, että CSR johtaa parempaan tuloskehitykseen. Esimerkiksi kestävien rakennusten tuotot ovat korkeampia kuin tavanomaisten rakennusten, sillä energiasäästöt johtavat suoraan kulujen pienenemiseen.
  • Kestävien tuotteiden kysyntä on kasvanut kuluttajien keskuudessa. Omaksuessasi CSR:n, on tärkeää olla luotettava. Tuotteiden sertifiointi on tärkeää. Kun mukaudut kuluttajien kysyntään, hankit vahvemman kilpailuedun.
  • CSR edistää positiivista mainetta ja myönteistä julkikuvaa. Potentiaaliset työntekijät, erityisesti nuoret työnhakijat, hakevat todennäköisemmin töitä yritysvastuun omaksuneista yrityksistä. CSR johtaa korkeampaan työmotivaation ja osallistumiseen, ja sen myötä myös työntekijöiden pysymiseen. Lisäksi tutkimukset osoittavat, että CSR vähentää poissaoloja. Kaikki tämä yhdessä vähentää yrityksen kuluja.

PEOPLE (ihmiset)

  • Työntekijöillä on oikeus kunnioittavaan kohteluun ja turvalliseen työympäristöön. Tämä ei tarkoita vain turvavarusteiden ja selkeiden työohjeiden tarjoamista koneiden käsittelyyn, vaan työpaikalla tapahtuvan kiusaamisen ja syrjinnän suvaitsemattomuutta. Lisäksi tutkimukset osoittavat, että osallistuvat ja sitoutuneet työntekijät ovat motivoituneempia.
  • Kestävä investointi tarkoittaa prosessin taloudellisten, sosiaalisten ja ekologisten vaikutusten huomioimisen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Toimittajien menettelytavat arvioidaan läpikotaisin, jotta eettisen vaatimukset ovat varmasti täytetty. Esimerkiksi on tärkeää, että tuotteet tuotetaan oikeudenmukaisella tavalla; reilu palkka, hyvät työolosuhteet, ei lapsityövoimaa.
  • Yritysvastuu (CSR) on vapaaehtoinen sijoitus paikalliseen osaamiseen, työvoimaan, tiloihin ja verkostoihin. Voit tehdä yhteistyötä voittoa tavoittelemattomien järjestöjen kanssa, tai aloittaa järjestöjä tukevia hankkeita. Tai voit lahjoittaa hyviin tarkoituksiin ja ostaa reilun kaupan tuotteita. Lisäksi voit yhdessä työntekijöidesi kanssa osallistua erilaisiin aloitteisiin, kuten esimerkiksi Earth Hour tai Maailman vesipäivä. Jos yrityksesi visioon ja arvoihin sopii, voit tarjota töitä – ja merkityksellistä päivittäistä toimintaa – ihmisille, joilla on heikot työmahdollisuudet.

PLANET (planeetta)

  • Yritykset liikelahja-alalla edesauttavat ympäristöä ennen kaikkea levittämällä tietoisuutta työntekijöiden, asiakkaiden ja tavaran toimittajien kesken. Tämä voidaan tehdä yksinkertaisten aloitteiden avulla, kuten sijoittamalla roskakoreja, tarjoamalla neuvoja energian säästöön, motivoimalla ihmisiä pyöräilemään tai käyttämään julkista liikennettä autolla ajamisen sijaan, asentamalla aurinkokennoja ja latauspisteitä sähköautoille ym.
  • Muutos ihmisten ajatusmaailmassa tapahtuu hitaasti, mutta varmasti. Ihmiset ovat yhä kasvavissa määrin tietoisia ilmastonmuutoksesta, sekä kestävien ja ympäristöystävällisten tuotteiden merkityksestä. Sen seurauksena näiden tuotteiden kysyntä on kasvanut huomattavasti, joten myös tarjontaa on lisättävä. Me näemme tämän sektorillamme, joten kannamme myös vastuun tässä asiassa.

Ilmaise vihreä visiosi

Jos yrityksellesi on tärkeää jakaa kestävä ja ekologinen visio potentiaalisille asiakkaille ja yrityskontakteille, voit tuoda sen esille mainonnassasi. Yksi tapa on ympäristöystävällisten mainoslahjojen jakaminen eri tapahtumissa ja messuilla. Voit myös hankkia eko-tuotteita, joihin on painatettu yrityksesi logo tai sanoma. Näin lähetät selkeän viestin välittömästi. Yrityksesi arvojen ilmaisun lisäksi teet lähtemättömän vaikutuksen ympäristötietoiseen kohderyhmääsi.

Ympäristöystävälliset laukut ovat saavuttaneet valtavan suosion

Kuten aiemmin mainittu, tietoisuus pienten tekojen ja valintojen merkityksestä planeettamme ylläpitoon on kasvanut. Esimerkiksi jätteiden lajittelun yleistyminen ja muovikassien käytön väheneminen ovat osoituksia pienistä edistyksistä. Esimerkiksi vuoteen 2015 asti Alankomaissa jaettiin keskimäärin 167 muovikassia henkilöä kohti. Vuonna 2016 määrä laski 60%, jonka seurauksena kestävien ja ekologisten ostoskassien kysyntä on kasvanut valtavasti. Kestäviä ostoskasseja on saatavilla useissa eri materiaaleissa, koossa, väreissä ja hintaluokissa. Vuonna 2016 taitettava ostoskassi oli IGO-POST:n myydyin mainostuote. Haluatko sinä levittää yrityksesi tai järjestösi sanomaa? Harkitse painatettujen ostoskassien hankintaa huomiota herättävään mainontaan. Näin asiakkaasi kantaa sanomaasi mukanaan sinun puolestasi.

Edistä muovipullojen käytön vähentämistä

Viime vuosina kertakäyttöisten vesipullojen ostamisesta on tullut yleisempää. Toisinaan se voi olla helpompaa, esimerkiksi konferensseissa, tapahtumissa ja messuilla on kätevää tarjota vesipulloja vierailijoille, sillä ne toimivat tehokkaina mainoslahjoina. Siitä huolimatta on tärkeää rajoittaa niiden käyttöä. Tiesitkö, että vuosittain 550 miljoonaa muovipulloa heitetään pois? Se muodostaa noin 21 miljoonaa kiloa muovia, josta suuri osa ajautuu mereen. Se saa sinut varmasti ajattelemaan.

Hyviä uutisia: kysyntä kestäville juomapulloille on kasvussa

Juomavetemme on korkealaatuista, joten veden ostaminen on täysin turhaa. Vain avaamalla hanan saamme puhdasta vettä käytettäväksemme. Ylellisyys, jota emme usein tule ajatelleeksi, ja jonka ansiosta meidän ei tarvitse ostaa vettä kaupasta. Jos haluat edistää ympäristönsuojelua, valitse jokin lukuisista vaihtoehdoista kaupasta saatavien kertakäyttöisten muovipullojen sijaan. Tulet huomaamaan, että ihmiset arvostavat juomapulloa, joka on helppo täyttää vedellä tai virvoitusjuomalla. Tarjolla on esimerkiksi vuotamattomia, lukittavia juomapulloja useissa eri väreissä, malleissa, hintaluokissa ja laaduissa, jotka sopivat moniin eri käyttötarkoituksiin. Juomapullot sopivat erinomaisesti kuntosalille, matkoille, ulkoiluun, sekä kotiin ja toimistoon.

Selityksiä ei tarvita; juomapullot ovat täydellisiä ympäristöystävälliseen mainontaan. Hanki kestävät juomapullot logolla tai yrityksen nimellä ja yhteystiedoilla painatettuina, ja luot yrityksellesi myönteisen julkikuvan moneksi kuukaudeksi tai vuodeksi. Hyödyllistä yrityksesi tunnettavuudelle sekä ympäristölle; kaikki voittavat.

Anna ympäristöystävällisiä lahjoja

Edellä mainittujen ostoskassien ja juomapullojen lisäksi voit ilmaista asenteesi vihreämpää maailmaa kohden myös useiden muiden tuotteiden avulla. Viestisi pysyy esillä pitkään orgaanisesta puuvillasta valmistettujen T-paitojen, bambuisten tarjotinten, aurinkoenergialla toimivien taskulappujen ja kierrätetystä paperista valmistettujen muistivihkojen avulla. Ekologisia tuotteita on kiva lahjoittaa, ja ne otetaan myös mieluusti vastaan. Mainosta yritystäsi ja visiotasi vastuullisesti, ja edistät vihreämpää tulevaisuutta.

Katso koko kestävien tuotteiden valikoimamme osoitteessa igopost.fi/csr