10 kultaista vinkkiä messuille osallistumiseen

Päätös on tehty: osallistut messuille.
Messut ovat mitä parhaimpia markkinointitilaisuuksia.
Huolellisella toteutuksella voit luoda suuria kontakteja, löytää uusia asiakkaita ja jakelijoita sekä vahvistaa suhteita vanhoihin kumppaneihin ja tavarantoimittajiin.
Messut ovat myös upeita tilaisuuksia esitellä tuotteitasi, tarkkailla kilpailijoitasi ja laajentaa verkostoasi.
Voit löytää jopa uusia työntekijöitä!

Messuille osallistuminen vaatii kuitenkin paljon valmistautumista, joka saattaa joskus tuntua ylivoimaiselta.
Älä huoli, tässä on 10 kultaista vinkkiä menestymiseen messuilla.
Seuraa näitä helppoja ohjeita ja sinusta tulee asiantuntija hetkessä!

1. Valitse johtaja messuosastollesi

Organisoidessa yhtiösi osallistumista messuille on otettava huomioon monia seikkoja:
osaston ilme, kampanjamateriaalit ja mainoslahjat, henkilökunnan osallistuminen, tarjoilu, brändin viestintä jne.
Messuosaston johtajan valitseminen varmistaa, että kysymyksiin ja pyyntöihin vastaava henkilö on aina tavoitettavissa.
Tämä henkilö on myös kontakti yhtiösi ja messujärjestäjän välillä.

Messuosaston johtaja laatii aikataulun määräaikoineen, takaa, että kaikki tapahtuu ajallaan ja pitää johdon ajan tasalla.
Hän yksinkertaisesti auttaa organisoimaan osallistumisen ja välttämään useiden ihmisten ja osastojen osallistumisen aiheuttaman kaaoksen.

2. Aloita ajoissa tai älä aloita ollenkaan

Messuosallistumisen organisoiminen vaatii valmisteluja ja aikaa!
Noudata messuosaston johtajan ja tapahtumapaikan määräaikoja:
tietyt palvelut ja tarvikkeet on varattava viikkoja (jopa kuukausia) etukäteen.

Osallistumisen kiirehtiminen viime tingassa saattaa johtaa epämiellyttäviin yllätyksiin:
tuotenäytteiden ja kampanjamateriaalien myöhästyminen, messuosaston huono sijainti, vaikeudet hankkia riittävästi henkilökuntaa osastolle jne.
Suunnittele kaikki ajoissa ja vältä viime hetken ongelmat!

3. Laadi selvät KPI-mittarit

Mitä odotat saavuttavasi messuille osallistumisella?
Kuten mainitsimme aiemmin, messut ovat mitä parhaimpia markkinointitilaisuuksia moniin eri tarkoituksiin.
Varmista, että voit tarkastaa tulokset messujen jälkeen.
Mitattavissa tuloksissa voi olla mitä tahansa: uudet hankitut liidit tai varmistetut kaupat, uuden tuotteen esittely tai brändisi tunnettuuden vahvistaminen.

Kun olet määritellyt KPI-mittarisi, muista hankkia tarvittavat työkalut, joilla voit mitata osallistumisesi vaikutusta jälkikäteen:
jaetut käyntikortit, täytetyt yhteystietolomakkeet tai jaetut mainoslahjat.
Lisää kaikki tavoitteesi taulukkoon ja päivitä asiakirja jokaisen messupäivän jälkeen.

4. Luo yksilöllinen 60 sekunnin myyntipuhe

Messuilla on yleensä tuhansia vieraita.
Todennäköisesti muutama sata heistä kulkee osastosi ohitse. Ja seuraavan osaston. Ja seuraavan jne.

Messupäivät voivat olla pitkiä ja väsyttäviä messuyritysten lisäksi myös vierailijoille.
Jos he eivät tunne sinua, ja haluat heidän täyden huomionsa, sinun on pystyttävä myymään tuotteesi, palvelusi tai ehdotuksesi heille nopeasti.

Laadi yksilöllinen 60 sekunnin myyntipuhe ja kouluta henkilökuntasi esittämään se.
Jos pystyt vakuuttamaan vieraat ehdotuksellasi, ja he suostuvat pysähtymään osastollesi, olet askeleen lähempänä uuden bisneskontaktin luomista.

5. Ohjeista ja motivoi osaston henkilökunta

Yksilöllinen myyntipuhe on hyvä alku, mutta se ei riitä.
Sinun on koulutettava henkilökuntasi myymään: innostunut ja hyvä messuhenkilökunta luo messumenestyksen.

Vaikka sinulla olisi messujen paras tuote, et saa myyntiä, jos myyntihenkilöstösi ei onnistu vakuuttamaan vieraita.
Yhtiösi, ja sen tarjouksen, tunteminen on elintärkeää uusien kauppojen syntymisessä.
Tämän lisäksi hyvä ja positiivinen asenne on pakollista!

Bonusvinkki! Jos olet kansainvälisillä messuilla, varmista, että mukanasi on henkilöitä, jotka puhuvat paikallista kieltä.
Mikäli henkilökuntasi ei osaa kieltä, palkkaa kääntäjä auttamaan tapaamisissa osastolla.

6. Luo pysäyttävää voimaa

Varmista, että osastollasi tapahtuu jotain: luo säpinää!
Esimerkiksi: hanki barista, vuokraa karamellikone, pelillistä osastosi, tarjoa oppitunteja, esittelyjä tai viihdettä tai jaa tuotteita ilmaiseksi.
Jos tarvitset inspiraatiota, tarkasta vinkkimme parhaista mainoslahjoista messuille!
Jos budjettisi sallii, rakenna huikea osasto ja tarjoa ruokaa, juomaa ja viihdettä.
Messut ovat sijoitus: on sinun päätettävissäsi, kuinka paljon rahaa haluat sijoittaa ja kuinka paljon odotat vastineeksi.

Muista, että kaiken, mitä teet, on tuotava lisäarvoa ja sovittava brändisi esitykseen!

7. Arvioi

Kun messut ovat päättyneet, kunnollinen arviointi on elintärkeää messuosallistumisiesi kehittämiseen tulevaisuudessa sekä osallistumispäätöksien tekemiseen.
Aiemmin toimme esiin KPI-mittareiden määrittelyn tärkeyden ennen osallistumista.
Nyt on aika arvioida ne.
Kuinka monta uutta kontaktia loit?
Kuinka monta vanhaa asiakasta, kumppania tai tavarantoimittajaa vieraili osastollasi?
Montako kampanjatuotetta jaoit?
Saitko aikaan sopimuksia tai kauppoja?

Keskustele KPI-mittareistasi, mutta myös näppituntumasta ja yksilöllisestä palautteesta.
Ja muista:
Sopimusten sinetöintiprosentti kaikkien yhteystietolomakkeiden ja käyntikorttien keräämisen jälkeen voi olla odotettua pienempi, erityisesti ilman jatkotoimenpiteitä
– mikä johtaa seuraavaan vaiheeseen…

8. Kommunikoi 365 päivää!

Kohderyhmäsi tavoittaminen messuilla ei takaa menestymistä.
Messut ovat hyvä ensikosketus, mutta kovin työ alkaa myöhemmin!

Laadi toimintasuunnitelma jatkotoimenpiteille kaikille messuilla luomillesi uusille kontakteille:
valmista bisnesehdotuksia, sovi tapaamisia, kutsu heidät toimistoosi tai tehtaallesi jne.

Bonusvinkki! Jos osallistut kansainvälisille messuille, on tärkeää ymmärtää paikallinen bisneskulttuuri.
Joissain maissa ihmiset saattavat haluta tavata kasvotusten tai asioida puhelimitse sähköpostin sijaan.
Älä vain lähetä sähköpostia ja jää odottamaan: jatka, kunnes saat vastauksen!

9. Kiitä kaikkia osallistuneita

Sanoimme tämän jo: messut saattavat olla pitkiä ja väsyttäviä sekä vaati paljon valmisteluja.
On mahdollista, että monet kollegoistasi joutuivat työskentelemään varsinaisten työaikojensa ulkopuolella – ja jopa viikonloppuna.
Muista kiittää heitä vaivannäöstään: vapaapäivä tai yhtiön tarjoama lounas ovat helppoja kiitollisuuden osoituksia.

Messuille osallistuminen edesauttaa myös oman tiimin ryhmäytymistä.

Kiitä myös vieraitasi osastollasi vierailemisesta.
Kerro ennen bisneksistä puhumista kuinka arvostat heidän vierailuaan osastolla.
Voit jopa yllättää heidät yrityslahjalla – he todennäköisesti tapasivat useita näytteilleasettajia messuilla, joten sinun on noustava kilpailijoittesi yläpuolelle (yrityslahjat ovat hyvä tapa tehdä se).
Tarkasta parhaat 10 yrityslahjaa -blogipostimme, jos tarvitset uusia ideoita.

10. Näytä ihmisille, jotka eivät päässeet paikalle, mitä osastolla tarjottiin

Viimeisenä, muttei vähäisimpänä!
Ota hyviä kuvia ja videoita messuosallistumisestasi ja jaa ne sosiaalisen median kanavillasi ja yhtiösi blogissa.
Laadi sähköpostimalli, liitä siihen kooste tapahtuman oppitunneistasi ja esitelmistäsi, ja lähetä se koko asiakaskunnallesi
– jätä tietysti pois kontaktit, jotka vierailivat osastollasi.

Tämä on hyvä brändäysharjoitus, mutta se saattaa myös auttaa herättämään joidenkin vanhojen asiakkaiden ja kumppaneiden mielenkiinnon.
He katuvat etteivät vierailleet messuosastollasi – ja odottavat pääsevänsä takaisin liiketoimiin kanssasi!

Nautitko 10 kultaisesta vinkistämme messuille osallistumiseen?
Toivottavasti!
Jos nautit niiden lukemisesta, voit tilata uutiskirjeemme alta ja varmistaa, että sinulta ei jää yhtään artikkeliamme väliin.
Löydät niistä todella mielenkiintoisia vinkkejä brändisi mainostamiseen!
Saat lisäksi viimeisimmät tarjouksemme ja kampanjamme alennuksilla auttamaan yritystäsi nousemaan esiin yrityslahjoilla ja mainostuotteilla.