Liikelahjojen antaminen on yksi vanhimmista ja tehokkaimmista tavoista osoittaa kiitollisuutta asiakkaille, kumppaneille, työntekijöille ja jopa johtajille.

Tässä jalossa perinteessä on kuitenkin otettava monia asioita huomioon.
Kuka on saaja?
Onko lahja sopiva?
Mikä on lisäarvo?

Tässä muutama vinkki, jotka kannattaa käydä läpi ennen liikelahjojen antamista!

Sopivuus

Lahjasi tulisi sopia niin saajalle kuin tilanteeseen.
Esimerkiksi monet liikelahjat annetaan joulun alla, mutta kaikki lahjojen vastaanottajat eivät välttämättä ole kristittyjä tai muutenkaan uskonnollisia.
Väärinkäsitysten välttämiseksi ei kannatakaan olla liian tarkkarajainen.

Ajoitus on tärkeä

Lahjoja ei myöskään tulisi lähettää väärinä ajankohtina.
Älä esimerkiksi lähetä lahjaa asiakkaalle tai hankkijalle juuri kun olette työstämässä sopimusta.
Lahjasi tulisi olla merkki arvostuksesta, ei kannustin tai vaikutin liiketoimintaan!

Tee siitä henkilökohtaista

Kuka on lahjasi vastaanottaja?
Nainen vai mies?
Nuori, aikuinen, varttuneempi?
Mitä hän harrastaa?

Liikelahjojen tulisi olla niin henkilökohtaisia (ja mukautettuja) kuin mahdollista.
Yleisluontoiset lahjat voivat jättää vaikutelman ettet välitä tarpeeksi.
Käytä lahjan miettimiseen hieman aikaa!

Aseta itsesi toisen asemaan

Tämä harjoitus voi auttaa sinua valitsemaan parempia liikelahjoja.
Ennen kuin lähetät lahjan, kysy itseltäsi: miltä minusta tuntuisi, jos olisin tämän vastaanottaja?
Anna aina käytännöllisiä esineitä!
Mikäli et tee niin, voit luoda päinvastaisen reaktion kuin toivot.
Anna jotakin, josta sinut muistetaan hyvällä tapaa, ei unohdeta!

Pidä huolta esillepanosta

Kuten nimi jo sanoo, liikelahja on lahja.
Siksi sen esillepano on miltei yhtä tärkeä kuin itse lahja.
Käytä tilaisuus hyväksi ja kääri lahja brändisi omaan paperiin tai yhtiösi logon sisältäviin lahjanauhoihin.
Älä ole liian tungetteleva – kyseessä ei ole mainoslahja- mutta älä myöskään menetä mahdollisuutta tuoda brändiäsi esiin!

Älä vedä överiksi

Älä anna liian kalliita liikelahjoja.
Käytä maalaisjärkeä: kyseessä on lahja, ei lahjus!

Lisäksi lahjan saaja voi tuntea olonsa epämukavaksi, mikäli hän ei ole hankkinut sinulle vastalahjaa – hän voi jopa tuntea pakkoa hankkia sinulle vastineeksi jotakin kallista.
Monet maat ja organisaatiot ovat myös rajoittaneet liikelahjan sallittua enimmäisarvoa.
Varmista, että tunnet maan säännökset liikelahjojen suhteen ennen kuin käytät rahojasi.
Esimerkiksi keväällä 2016, saksalainen opettaja joutui maksamaan 4 000 euron sakot kalliin lahjan vastaanottamisesta – kyse oli noin 200 euron arvoisesta veistoksesta, jonka hän sai yhdeltä oppilaaltaan.

Useimmiten kyse ei olekaan rahasta: henkilökohtainen hyvällä maulla annettu lahja jättää paremman ja pysyvämmän vaikutuksen vastaanottajaan kuin kallis!

BONUS: Älä anna käteistä.

Älä yksinkertaisesti tee sitä.